Sunday, July 27, 2008

Jurnal Kedua
Tajuk: competitive positioning and market orientation : two interrelated constructs
Penulis: Enrique Bigne, Natalia Vila-Lopez and Ines Kuster-Boluda
http://www.emeraldinsight.com.eserv.uum.edu.my/Insight/viewPDF.jsp?Filename=html/Output/Published/EmeraldFullTextArticle/Pdf/2200030402.pdf

Ulasan jurnal;
Secara umumnya orientasi pasaran merujuk kepada penglibatan secara menyeluruh bagi setiap peringkat bagi seseorang individu dalam organisasi untuk menghasilkan maklumat pasaran yang berkait rapat dengan keperluan pengguna. Hal ini sekaligus perlu menyebarkan maklumat tersebut kepada setiap bahagian bagi mencetuskan tindak balasterhadap maklumat tersebut.
Berdasarkan jurnal tersebut orientasi pasaran wujud apabila terdapat idea atau pendapat yang disebarkan melalui kaedah pemasaran dan pengurusan strategik. Menurut Benson Shapiro (1998) menyatakan bahawa terdapat 3 kriteria yang perlu ada bagi mewujudkan orientasi perniagaan dalam pasaran. Kriteria tersebut adalah;
1) Melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan mengenai pasaran dan pengguna
2) Memilikis trategi dan taktik dalam membuat keputusan bagi menghasilkan keberkesanan atau keupayaan dan divisyen
3) Divisyen dan keupayaan adalah perlu bagi menyelaras dan melaksana dengan penuh komitmen
Narver dan Slater(1990) mendefinisikan orentasi pasaran kepada 3 bahagian komponen dan 2 kriteria buatputusan iaitu;
1)orentasi pelanggan
2) orentasi pesaing
3) keberkesanan penyelarasan
4) fokus jangka panjang
5) objektif keuntungan
Orentasi pasaran akan mempengaruhi kedudukan perniagaan.
Vila dan Kuster(1998) menyifatkan keupayaan dalam merencana strategi yang baik sekurang- kurangnya akan membantu melaksanakan budaya dalaman sesebuah organisasi kerana orentasi pasaran adalah lebih berkesan untuk mengenalpasti pesaing dalam pasaran dengan menggunakan sumber serta kebolehan untuk berhubung dengan mereka. Manakala kumpulan pesaing merupakan satu pihak yang dilihat mampu memberi saingan dalam pasaran. Hal ini akan memperlihatkan perbezaan yang wujud di antara dua organisasi bagi meningkatkan keuntungan dalam organisasi mereka. Sebarang persamaan yang dilihat ketara antara dua organisasi akan memberi impak kepada jumlah penjualan produk tersebut kerana berkemungkinan khalayak akan keliru dengan produk tersebut. Oleh itu, persaingan dalam perniagaan adalah penting baik meningkatkan mutu serta kualiti pengeluaran sesuatu produk tersebut agar sentiasa menarik perhatian khalayak.
Jurnal ini turut membuat kajian ke atas beberapa organisasi yang menjalankan urusniaga berasaskan produk kecantikan. Namun kelima-lima organisasi tersebut mempunyai bilangan pekerja, bilangan produk serta jumlah pendapatan yang berbeza antara satu sama lain.
Berdasarkan hasil dapatan yang diperolehi, organisasi yang memiliki pendapatan, bilangan pekerja dan jumlah pendapatan akan memiliki kemampuan untuk meletakkan diri dalam kelompok organisasi yang berjaya berbanding organisasi yang kekurangan ketiga-tiga faktor tersebut. Merujuk kepada hasil tersebut didapati bahawa kedua-dua organisasi yang berjaya tersebut akan menjadi tumpuan pelanggan dan pesaing. Ini akan mewujudkan hubungan perniagaan antara pihak tersebut. Secara keseluruhannya, persaingan dalam orentasi pasaran adalah dua kriteria yang berkesan kerana ianya mampu meningkatkan daya saing sesebuah organisasi dalam pasaran.

No comments: