Sunday, October 19, 2008

Jurnal Ketiga
Tajuk : “Retail Credit Usage and Relationship Marketing”
Penulis : Nita L.Paden dan Ray McAlister
http://www.emeraldinsight.com.eserv.uum.edu.my/Insight/viewPDF.jsp?Filename=html/Output/Published/EmeraldFullTextArticle/Pdf/0770130203.pdf
Jurnal bertajuk ‘Retail credit usage and relationship’ merupakan satu jurnal yang menjelaskan mengenai perbezaan yang terdapat dalam kad kredit runcit penggunaan di samping menjelaskan mengenai beberapa perbezaan yang boleh digunakan bagi menghasilkan ciri tersendiri yang digunakan oleh peruncit dalam pemasaran serta memberi pendedahan mengenai kaedah pemasaran tersebut yang akan memberi faedah kepada peruncit dalam usaha mencipta pelanggan setia mereka.
Terdapat 2 kategori kajian kredit penggunaan yang boleh dikumpulkan;
1) Secara berhutang atau data longitud penggunaan
Menurut Canner , 1988; Canner dan Cyrnak 1985, berdasarkan daripada data tersebut pelbagai sumber analisis siri masa boleh dijalankan untuk menyediakan deskriptif maklumat dan arah penggunaan khusus bagi kad-kad kredit dalam bulanan dan jumlah hutang kredit pengguna dari satu bulan ke satu bulan. Ini dikukuhklan lagi oleh Vavra 1992 yang mengaitkan dengan aspek sengmentasi iaitu faktor demografi yang boleh membantu bagi membuat takrifan sebarang kemungkinan terhadap sesuatu pembelian atau data lain mungkin diperlukan bagi membantu memahami tingkah laku sebenar pengguna dalam pembelian.
2) Faktor yang menentukan tingkahlaku pengguna
Umumnya, faktor pendapatan dan kelas sosial pengguna dirujuk sebagai faktor utama kepada penentu tingkah laku pengguna . namun terdapat faktor lain yang memungkinkan pengguna menggunakan kad kredit.
Canner dan Cyrnak 1085, mengenalpasti 2 corak penggunaan kad kredit;
1) Penggunaan kemudahan
Ianya dilihat sebagai satu cara yang lebih mudah bagi menjalankan sebarang transaksi atau urusniaga tanpa melibatkan wang tunai
2) Penggunaan kredit pusingan
Ianya merupakan satu pembiayaan urusniaga melalui bayaran secara ansuran pada akaun dengan membayar faedah baki bagi satu caj pembiayaan pada setiap bulan.
Selain itu, perbezaan yang boleh ditonjolkan oleh seseorang peruncit bagi melahirkan ciri tersendiri dalam bidang pemasaran. Antaranya ialah memberikan ganjaran serta penghargaan kepada pelanggan yang setia menggunakan perkhidmatan kad kredit dalam setiap pembelian adan urusniaga. Ini akan memberikan satu tanggapan yang positif dalam diri pelanggan terhadap peruncit atau agensi berkenaan yang sentiasa menghargai pelanggan. Pihak peruncit juga boleh melancarkan promosi tertentu berdasarkan tahap penggunaan pelanggan kad kredit di mana bagi pelanggan yang kurang mengunakan perkhidmatan kad kredit kaedah promosinya perlulah lebih ‘hebat’ bagi menarik minat mereka. Contohnya menawarkan tawaran hadiah bagi setiap penggunaan kad kredit yang melebihi sejumlah wang. Di samping itu, hubungan di antara pelanggan dengan peruncit atau agensi perlulah sentiasa di terjalin melalui maklum balas yang sentiasa di terima daripada pelanggan untuk mengetahui tahap kepuasan yang di nikmati oleh pengguna. Hal ini sedikit sebanyak akan memberi satu peluang dan ruang kepada peruncit dan agensi untuk menambahbaik sebarang urusan yang ditawarkan di samping mengambil kira sebarang kesulitan yang di alami oleh pelanggan sepanjang tempoh penggunaan kad kredit tersebut. Ini akan membantu mengekal serta memelihara hubungan yang erat dengan pelanggan. Selain itu, pihak berkenaan harus sentiasa membuat pemantauan terhadap pelanggan yang dilihat tidak aktif terhadap penggunaan kad kredit. Oleh itu, agensi berperanan mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh pelanggan atau membuat promosi kepada pelanggan bagi menjana serta menggalakkan penggunaan kad kredit. Menurut Credit World 1988, pengguna yang memilki kad kredit adalah dua kali lebih banyak membuat pembelian berbelanja dalam satu-satu masa berbanding pengguna yang tidak memiliki kad kredit.
Dalam artikel ini terdapat 3 kategori pelanggan yang telah dikenalpasti iaitu:
1) Value seekers – golongan yang meminati sesuatu produk berdasarkan kepada nilai produk tersebut
2) Fashion seekers- golongan yang meletakkan keutamaan dalam aktiviti belian
3) Status seekers- golongan yang melihat untuk memiliki kepentingan social
Berdasarkan jurnal ini, pelbagai usaha perlu dijalankan oleh peruncit atau agensi bagi membantu mewujudkan hubungan baik dengan pelanggan di samping dapat terus membina dan mencipta hubungan yang kukuh dan kekal.

No comments: